måndag 25 oktober 2010

Stockholm

I fredags for syster och jag till Stockholm och hälsade på Emmeli.
När vi kom norrut var det krispigt kallt och snö. En smärre chock för en skåning. Men fint.
Eftersom Emmeli bor i ett minimalt rum passade syster och jag på att hotella oss. Den här gången blev det Malmen, precis vid Medis.

Vi inledde helgen med att gå och äta på Indira.

Riktigt god och ganska billig indier.

Hihi, vi ser helt lika ut! Umgåtts för mycket? Näää, kan ju inte bli för mycket av det goda.

Sedan gick vi till Berlin. En pytteliten och supermysig bar, som aldrig har hört talas om sparsmakad minimalism. Den lilla lilla ytan var pyntad med massor av ljusslingor, gamla fotografier på sjömän, böcker, diskokula i en resväska och så ett piano och dj-bås i en koja i taket. Hur bra som helst!

Lördagen inleddes med stadig hotellfrukost, innan vi promenerade in till city för en runda på bland annat Topshop, Åhléns och Urban Outfitters. Jag fick med mig ett par byxor och ett par strumpbyxor hem från rundan. Nöjd!

Tillbaka på Söder lunchades det på gigantiska mackor och sallader, därefter spanade, kände och drömde vi om fina vintagegrejer på Judiths.

Efter välbehövlig vila åt syster och jag middag på Sonjas grek. Jag var ju tvungen att äta friterad bläckfisk så klart, tillsammans med potatis, ungsbakade grönsaker och massor av tzatsiki. Mumsigt värre!
Och så var det dags för festligheter. Öl, chips, göttig musik och massor av snicksnack med roliga töser. Himla trivsamt!
Sedan drog vi till Strand. Där var det fest till Rättviseförmedlingens ära. På dagen hade det varit seminarier och på natten var det klubb. Sköna damer som den här och de här spelade bland annat. Vi hängde med 90-talister, dansade till pop, rymde från 90-talister och -det roligaste av allt- intensivdansade till redig techno. Åh, vad jag hade saknat att dansa mig helt svettig till en fet bas! Måste ha mer sådant snart snart. Inget annat rensar hjärnan lika effektivt.
Så här glad var jag när det var dags att sova. Djävulskt rolig kväll!
Även söndagen inleddes med gottig frukost. Efter att ha checkat ut från hotellet gick vi i lite affärer på Götgatan, innan vi mötte upp Emmeli och stretade genom regnet till Fotografiska. Där var det flera intressanta utställningar, bland annat en om modefotografi. Richard Avedon är typ bäst ever. I alla fall på modefotografi.

Regnet bara fortsatte att ösa och vinden blåste genom ben och märg, så efter kulturen satte vi oss på ett café i Gamla Stan och käkade överprisad men god äpplekaka, drack varm choklad och pratade om höstångest och vårlängtan.
Och så blev vi vittnen till något fint. Plötsligt gick en man ner på ett knä mitt på torget utanför vårt fönster. Han friade till sin flickvän! Hennes famn var fylld med rosor och hon såg väldigt lycklig ut, så vi tror bestämt att hon sa ja. Vi blev alldeles glada och exalterade för deras skull. Inte för att jag kanske vill bli friad till på exakt det sättet (om jag nu någonsin blir friad till förstås), men det var ju så väldigt romantiskt där i regnet och rusket. Kärlek alltså.
Sedan var det dags att återvända till södern och verkligheten igen. En toppenhelg var det allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar