torsdag 21 april 2011

Påsktårta







Den här tårtan brukar alltid min mamma baka till påsk. Den är mumsig som attan, så nu har jag fört traditionen vidare till mitt jobb. Gör den varje år till personalens påskbrunch. I år blev jag lite extra nöjd med den, så här får ni också receptet. En jäkla massa ägg och socker kan man säga.

botten

0.5 dl margarin

3 äggulor

1.5 dl socker

5 msk mjölk

2.5 dl mjöl

5 tsk bakpulver


maräng

3 äggvitor

2.5 dl socker


citronkräm

5 äggulor

1 dl socker

1/2 citron

75 g margarin


garnering

vispgrädde

persikohalvor

marsipankycklingar


Smet 1: botten

Vispa äggulor och socker. Tillsätt smält margarin och mjölk. Tillsätt och blanda mjöl och bakpulver.

Smet 2: marängen

Vispa äggvitorna. Tillsätt socker.


Bred ut smet 1 i långpanna. Bred därpå smet 2. Grädda 15-20 min, 200 grader.


Citronkräm

Blanda äggulor, socker och skal+saft från citron. Låt sjuda på spisen tills det tjocknar. Låt kallna. Rör i rumsvarmt margarin. Bred över smeten.


Vik ena halvan av tårtan över den andra. Täck med vispad grädde. Lägg på persikohalvor och dekorera med marsipankycklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar