söndag 11 september 2011

Tisdagen den elfte september 2001

Hösten 2001 bodde jag i London, pluggade engelska på universitetet och gjorde varje dag små dagboksanteckningar i en kalender med Nalle Puh på omslaget. Just idag för tio år sedan skrev jag:
Promenerade till Brixton på morgonen. Skolan började på riktigt. Jag går i en Advanced Level-klass. Hade 77 1/2 rätt av 100 på provet jag gjorde igår. Hade lektion 8.45-12.00. Åt bagel med Stina på lunchen. Hade sedan Culture Programme-lektion; Photography. Åkte sedan med Carro till Svenska kyrkan. Tog jobbnummer och läste tidning. Och såg på tv. En skitstor terroristattack har skett i USA!!! Har sedan vi kom hem fortsatt att se på nyheterna. Så fruktansvärt hemskt!!!

I en liten anteckning i kanten från dagarna efter 9/11 har jag skrivit:
Terroristattack i USA. Flygplan kraschade in i World Trade Center i NY och i Pentagon i Washington. WTC rasade. Över 5000 människor beräknas döda. Helt jävla galet!!! Är rädd att tredje världskriget ska bryta ut!

Det var svårt att hitta orden helt enkelt. Och nu är det nästan svårt att minnas hur skakande det var. Men jag minns att vi hade en tyst minut i skolan dagen efter, att flygtrafken inte fick flyga över London på någon vecka och att vi var nervösa att det skulle komma någon slags attack mot London också. Och det gjorde det ju, men först fyra år senare. Då bodde jag redan i lilla Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar