fredag 10 september 2010

Berlin 1

Förra torsdagen åkte jag på födelsedagsresa till Berlin, med min mor och syster! Vi tog natt-tåget och inledde firandet i kupén med lösgodis, chips och cider.

På fredag morgon vaknade vi upp i Tyskland.
Väldigt behändigt sätt att resa. Om man kan sova på ett tåg, vill säga. Det skramlar och gungar en hel del.

Framme i Berlin begav vi oss till vårt fina lilla hotell, Adele. Vi hade sådan tur att vi kunde checka in direkt, halv åtta på morgonen. Så vi mumsade i oss av frukostbuffén och vilade på rummet en liten stund. Och jag öppnade ett litet gulligt paket från min bästa barndomsvän.
Tänk, så var dagen då jag fyllde t.r.e.t.t.i.o här och jag var i Berlin och livet kändes fenomenalt!

Så promenerade vi iväg på upptäcktsfärd. Började i vår stadsdel Prenzlauer Berg. Där kände jag mig just som hemma. Fick en känsla av Malmö och Möllan. Fast tyskt. Fint!


Shoppade lite i en affär på Kastanienalle. Och dokumenterade deras fina utemöbler som inspiration för framtida balkonger och uteplatser.

Vi gick ner för Schönhauser Alle till ett område med massor av bra affärer och hittade fler fina saker. Var på A.P.C, COS, American Appearal och diverse andra butiker.

Sedan var det lunchdags. Åt kantarellpaj på ett ställe som hette Oliv och spanade på folk genom fönstret.


Eftermiddagen ägnades åt den långa vandringen. Vi gick längs med floden Spree. Såg flådiga kontorshus, husbåtar, turistbåtar, Lidl-varuhus och några bortglömda slitna östberlinhus.

Tillslut kom vi till målet, East Side Gallery.
Den längsta bevarade delen av Berlinmuren, som konstnärer fått fylla med målningar.


Sedan promenerade vi tillbaka hem till hotellet, med ömmande fötter.
På vägen blev vi påminda om vårt förflutna i Borås-trakten. Lilla Fristad i stora Berlin. Hihi!

På vägen handlade vi även med oss lite fika. Diverse tyska läckerheter.

Vi njöt och la oss sedan och vilade våra trötta ben och huvuden, inför kvällens middag.


Tillpiffade och fina drack vi bubbel på rummet.

Min födelsedagsutstyrsel: klänning-topshop, klackar-din sko
Systers: klänning-hm, skärp-second hand, kilklackar-nilsons

Vi gick ut och åt på en rysk restaurang i Prenzlauer Berg, som heter Pasternak.

Menyn var som ett gammalt fotoalbum.

Den finaste systern och den finaste mamman!

Jag började måltiden med en himla god borsjtj.

Huvudrätten blev dumplings, fyllda med potatis, färskost och spenat.

Och så blini till dessert. Mmmmm!
Sedan var vi så otroligt mätta att vi knappt orkade lämna restaurangen.

Den var för övrigt väldigt mysig. Såg ut som en rysk dams tjusiga våning, med gamla tapeter, foton på väggarna, pelagoner, kristallkronor och ett piano som användes flitigt under kvällen.

En nöjd trettioåring!

Vi var så trötta och mätta att det inte var att tänka på att gå vidare ut. Istället somnade vi sött under vår egna tjusiga lampa.
Och det var den underbara dagen. Kanske min bästa födelsedag någonsin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar