tisdag 6 april 2010

Barcelona - dag 3


På hotellets terass fanns så himla fint ankarkakel. Sådant vill jag ha.

Dagens första äventyr ledde oss till Montjuic. En stor park bestående av många olika trädgårdar och den olympiska arenan. Den lade vi inte så stor vikt vid dock.

Någon slags mast? Gillart i alla fall.

Det var hur fint väder som helst, så vi lade betydligt större vikt vid att götta oss i solen.



Jag har en märklig dragning till trädgårdsbyggnationen pergola.

Vi promenerade vidare och hamnade på ett lunchställe, där vi åter igen fick äta omelettmackan.
God var den!
Sedan satte vi sikte på havet. Kom till Port Vell, där det fanns ett akvarium. Med en fiskälskare i sällskapet var det bara att ge sig hän.




Gödig! Så vill jag ha det jämt.

Vi tog igenom oss en stund och tittade på folk i hamnen.

Och promenerade ner till stranden.

Sedan förtjänade vi öl och uteserveringshäng. Ljuvligt och helt somrigt!

Efter att återigen upplevt ångest på La Rambla och bland de gotiska kvarteren och alla miljoner turister, tog vi oss hem för siesta. På kvällen åt vi fisk på ganska tjusig restaurang. Till dessert provade vi en traditionell katalansk efterrätt och en hejdundrande god tiramisu.
Dagen där på var det dags att fara hem igen. Så var den finfina semestern slut!

För övrigt. Det enda jag shoppade på hela resan (förutom ett par svarta strumpbyxor på hm...) var den här oerhört tjusiga snögloben, med Sagrada Familia inuti. Den fick kära syster som tack för att hon tog min fredagsstängning på jobb. Snäll syster är jag allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar